Scroll to the next section

Zasady żywienia w cukrzycy

Odżywiaj się regularnie

• spożywaj trzy podstawowe posiłki dziennie, a jeszcze zdrowsze jest włączenie do rytmu posiłków drugiego śniadania i podwieczorku. Regularne spożywanie posiłków zapewnia stały dopływ glukozy do organizmu i zabezpiecza przed nagłym głodem.

Dbaj o różnorodność posiłków

• im bardziej różnorodna dieta, tym więcej substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych zostaje dostarczonych do organizmu.

Unikaj nadmiernych ilości tłuszczu pochodzenia zwierzęcego i cholesterolu

• zamień tłuste mięsa i wędliny na chude lub ryby morskie, smalec i masło zastąp olejami roślinnymi lub margarynami, które zawierają sterole roślinne, a śmietanę zamień na jogurt naturalny o niskiej zawartości tłuszczu.

Spożywaj warzywa i owoce

• to bardzo dobre źródło licznych witamin i składników mineralnych.

 

Pij wodę

• pomaga ona usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii, przyczynia się do utrzymania stałej temperatury ciała, transportuje składniki odżywcze do komórek naszego ciała oraz wspomaga proces wchłaniania substancji odżywczych. Pamiętaj, aby pić wodę małymi porcjami. Picie wody w dużych ilościach może wypłukiwać sole mineralne z organizmu.

Uwaga! Uczucie pragnienia to sygnał świadczący o częściowym odwodnieniu.


Unikaj nadmiaru soli

• sód zawarty w soli jest niezbędny dla organizmu, lecz spożywany w nadmiarze może się przyczyniać do nadciśnienia tętniczego. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g dziennie, czyli jednej płaskiej łyżeczki.

Zachowaj umiar w spożywaniu alkoholu

• alkohol spożywany w nadmiarze negatywnie wpływa na zdrowie.

Dlaczego zasada “odżywiaj się regularnie” jest szczególnie ważna dla osób z cukrzycą?

a. Zachowuj właściwe proporcje;

b. Zadbaj o produkty i potrawy dobrej jakości.

W trakcie obfitego posiłku zdrowa trzustka wydziela dużą ilość insuliny. Twoja trzustka jest jednak chora i stąd narastanie poziomu cukru. Żeby wspomóc trzustkę, diabetycy przyjmują leki doustne, a niektórzy dodatkowo podają sobie insulinę. Leki te jednak nie są w stanie poradzić sobie z bardzo dużą ilością posiłku spożytego naraz. Co gorsza, ilość insuliny w organizmie powoduje uczucie głodu i zaczynasz znowu jeść…

Koło się zamyka. Tyjesz... Jeśli będziesz spożywać regularnie pięć małych posiłków, to leki będą skuteczniej działać, będziesz mieć więcej energii, nie będziesz odczuwać głodu, schudniesz i Twoje cukry będą bliskie normy.

Diabetyk może spożywać potrawy zawierające wszystkie składniki (węglowodany, białko, tłuszcz) – ważna jest jednak ich proporcja

• Węglowodany

Brak jest wystarczających dowodów naukowych na ustalenie jednej, optymalnej ilości węglowodanów w diecie chorych na cukrzycę. Główne źródło węglowodanów powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, zwłaszcza o niskim indeksie glikemicznym (< 55 IG).

Podstawowe ograniczenie powinno dotyczyć węglowodanów prostych takich jak glukoza, fruktoza, sacharoza, laktoza ( cukier zawarty min. w owocach, mleku, słodyczach). Ich spożycie, każdy diabetyk powinien ograniczyć do minimum. Ilość tzw. zdrowych węglowodanów powinna być dobrana indywidualnie w zależności od stanu zdrowia chorego i jego aktywności ruchowej.

• Tłuszcze

U większości pacjentów powinny zapewnić 25-40 % wartości energetycznej diety. Najlepiej spożywać tłuszcze roślinne i margaryny, które zawierają sterole roślinne.

• Białka

U większości pacjentów udział energii pochodzącej z białek w diecie powinien wynosić 15-20% (zalecenia PTD 2019).

Prawidłowa dieta powinna zawierać:

• witaminy
• składniki mineralne
• błonnik.

Korzyści dobrego żywienia w cukrzycy

1. Uzyskanie i utrzymanie pożądanej masy ciała;
2. Utrzymanie optymalnego stężenia glukozy we krwi;
3. Osiągnięcie prawidłowych wartości lipidów (cholesterolu i trójglicerydów);
4. Optymalizacja ciśnienia tętniczego krwi.